Estrenem plaques solars per fer un Gili més sostenible

Aquest curs hem estrenat una instal·lació fotovoltaica d’autoconsum ubicada a la teulada del pavelló, aquesta iniciativa és el resultat de l’interès que van mostrar els nostres alumnes en alguns dels seus treballs per al projecte transversal de centre “Smart Gili”. Entre les propostes de millora del centre, moltes de les quals se centraven en la idea de fer un Gili més sostenible, algunes ja s’han dut a terme, com per exemple, el canvi d’il·luminació a tecnologia LED per reduir el consum i, enguany, finalment s’ha fet realitat el nostre parc solar.

La instal·lació de les plaques s’ha fet en dues fases i consta de 60 mòduls de 400W que assoleixen una potència total de 24KWp. Això suposa un autoconsum aproximat del 40% del total que consumim. Els excedents de producció els aboquem a la xarxa i ens fan una compensació econòmica.
Tenim previst que aquesta instal·lació estigui amortitzada en uns 7 anys.

S’han fet accessos i una barana perimetral per poder accedir a la instal·lació amb els alumnes, ja que un altre dels objectius de la instal·lació és la seva funció educativa. Volem treballar amb els nois i noies les energies renovables i incentivar-los que facin estudis en funció del seu nivell educatiu. S’ha instal·lat, també, un monitor al vestíbul del centre per veure en temps real la producció i consum de l’institut.

LA CONCRECIÓ D’UN PROJECTE: SMARTGILI I EL SOMNI D’UN INSTITUT MILLOR

Com hem explicat al principi, la idea surt d’un projecte transversal de fa 3 cursos, l’SMARTGILI. L’objectiu del qual és que l’alumnat vegi el centre a través dels seus ulls i hi proposi canvis que siguin viables i que millorin la convivència i l’entorn per tal de fer-lo més proper, acollidor i sostenible. És un projecte que utilitza aquest entorn proper, en aquest cas el centre, per fer aprenentatge curricular i que cedeix a l’alumnat espai de participació i d’escolta.
Una d’aquestes propostes de millora que va formular algun grup d’alumnes i de la qual en va fer, fins i tot, un projecte detallat de possibilitats, ubicació, pressupost, consum energètic real i d’estalvi aproximat… va encaixar perfectament en la línia de centre i en la nostra voluntat de fer-lo, dia rere dia, més sostenible. De manera que ens vam quedar amb la idea i en vam fer elaborar un estudi, acurat i real, de viabilitat.
Per a nosaltres l’origen d’aquesta proposta, ara feta realitat, és molt important, perquè és el retorn i, també, el reconeixement, al treball d’un grup d’alumnes i fa palès que l’ensenyament/aprenentatge quan és significatiu, funcional i proper és molt més engrescador i molt més sòlid.
Aquestes plaques ens donaran la part de sostenibilitat, autoconsum i energies renovables…. que hem completat al centre amb la renovació de la il·luminació, ja que hem canviant els fluorescents LED, i, també, amb l’especial cura que fem en el reciclatge….
A tot això cal afegir-hi, a més a més, que des d’un punt de vista pedagògic, d’aquesta instal·lació en farem un ús d’aplicació i consolidació d’aprenentatges en les diferents matèries curriculars: tecnologia, física i química i ciències…, és a dir, utilitzarem la instal·lació com a font de coneixement propera, funcional i significativa per a treballar continguts d’aprenentatge, per descobrir, per formular propostes, per millorar… D’aquesta manera es tanca tot un cercle.

Com ho fem….
Per a dur a terme aquest projecte hem necessitat la supervisió de la secció d’obres del Departament d’Educació i s’ha hagut de seguir tot un procés administratiu i burocràtic que ha demanat temps, paciència i molta perseverança.

GALERIA D’IMATGES

Comparteix