ESPAIA’T 360 3r ESO: EL MUSEU RODA RODA COM ESPAI DE JOC

El projecte transversal Espaia’t 360 de 3r d’ESO ha tingut com a marc el Museu Roda Roda de Lleida. Els alumnes de 3r durant dos setmanes i arran d’una visita guiada pel museu han ideat quatre jocs d’escapament o Hall Escape per tal que els seus companys hi poguessin jugar.

Un Hall scape és un joc que, en estar dirigit a un grup, fomenta el treball en equip, la distribució de tasques, la gestió del temps i la col·laboració entre tots i totes les integrants del grup. Un pilar fonamental en l’educació de qualsevol adolescent. Però no només serveix per empoderar el grup, sinó que també és una eina molt útil a l’hora d’acceptar i complir les normes que van implícites en el joc: el grup haurà d’acceptar i complir unes regles marcades prèviament i haurà de saber comportar-se dins del recinte del Museu Roda Roda, com per exemple, no córrer, no tocar els objectes d’exposició i seguir ordenadament el relat de la història proposada pels seus companys.

En el terreny educatiu, l’experiència d’un Hall Scape pot formar part d’una estratègia de gestió del grup i, a més a més, també formarà part d’una estratègia d’observació i previsió, ja que només podran visitar l’espai (Museu Roda Roda) on es durà a terme el joc durant un matí, i hauran de ser capaços de copsar detalls, apuntar ubicacions, dibuixar un plànol detallat del museu per tal que, un cop a l’aula, puguin idear la història, la col·locació de pistes i elaborar els diferents enigmes que proposaran al grup que haurà de resoldre el seu Hall scape.

En els darrers temps, el sistema educatiu ja ha apostat per l’aprenentatge basat en jocs o en una experiència de gamificació (el Hall scape posseeix elements essencials de gamificació, progrés, autonomia, feedback, narrativa…) i el nostre projecte Espaia’t 360 ha convertit aquesta experiència lúdica en una eina potent per als nostres alumnes de 3r d’ESO quant a autonomia i autogestió. El resultat no ha pogut ser més satisfactori i les històries al voltant dels jocs han estat molt originals, treballades i diverses.

Hem apostat per aquest projecte perquè sigui l’alumnat de 3r qui sigui l’agent creador i que sigui ell qui dissenyi el seu propi Hall Scape Educatiu, fent-lo responsable de la creació del joc des de zero, elaborant, així, un producte al qual hauran de jugar els seus propis companys. Han posat a prova el seu enginy, la seva planificació, la seva capacitat de treballar en grup… Durant el procés han estat capaços de resoldre problemes, d’optimitzar recursos i ser molt, molt creatius, ja que han estat els seus propis companys qui han verificat l’èxit de l’experiència.

GALERIA D’IMATGES ESPAIA’T 360 3r ESO